Låt oss presentera Mats Angseryd - Minicars 1/8 off-road teamförare som kör vidare i teamet även 2010.
Material 2010:
- XRAY XB808-2010
- Futaba 4PK radio
- O'Donnell bränsle
- O'Donnell SS21 motor (eller Sirio)
Q: Hur känns det inför 2010 med ett år i ryggen i teamet och två nya team polare?
Mats: Det känns kul och inspirerande att fortsätta med XRAY och Minicars 2010. Att dessutom få två nya toppförare i teamet är oerhört inspirerande. Vi kommer att ha mycket att lära av varandra.
Q: Hur gammal är du, varifrån kommer du och vilken klubb kör du för?
Mats: Jag är 36 år "ung" och typ "pappa" i Teamet...;) Vi bor i Huddinge söder om Stockholm och jag kör för MHF Skarpnäck.
Q: Hur länge har du kört RC bil och när började du tävla (och i vad)?
Mats: Jag fick min första RC bil av min mormor när jag fyllde 10 år - det var en Tamiya Sand Scorcher. I början av 90-talet kom jag i kontakt med track banan i Skarpnäck och där föddes mitt intresse på alvar av RC-bil. Jag debuterade '91 i Örebro, men det var bara track för hela slanten (inte off-road). Jag lade radion på hyllan '96. Jag återupptog mitt RC intresse 2004 fast då blev det RC-båt. Från 2004-2008 tävlade jag med RC båt med 3 SM guld och ett VM brons på meritlistan. 2008 testade jag 1/8 buggy mer på skoj men fastnade direkt. Så 2009 lade jag båten på hyllan och satsade 100 % på buggy. 2010 hoppas jag att med den erfarenheten jag skaffade mig 2009 kommer den kommande säsongen att bli ett bra år.
Q: Kör du enbart 1/8 off-road eller någon annan klass också?
Mats: Jag tränar lite 1/10 buggy på vintern. Har även provat 1/18.
Q: Vilken RC bil / båt / pulka var din första?
Mats: Det var ett RC flygplan som min morfar hade byggt.
Q: Du började säsongen 2009 med Werksmotorer (som tillverkas av LM/Sirio), för att gå över till Sirio CL3B för att i slutet av säsongen testa även den nya O'Donnell SS21 motorn - kan du ge oss en resumé och sammanfattning på vilka skillnader du upplever att de har?
Mats: Vi kan börja med Werksmotorn. Det är en mycket bra motor likt Sirio i sin uppbyggnad. För mig vart den motorn lite för vass i sin karaktär. När jag bytte till Siro CL3B så blev min körning bättre i och med att det inte var lika mycket botten i den motorn. Sirio motorn är mer linjär i sin karaktär och väldikt snäll. Nya O'Donnell motorn testade jag i slutet av säsongen så jag har inte hunnit testa den på race än. Men det jag hann prova så fick jag mycket goda referenser. Jag tycker att O'Donnell motorn har lite "mer" överallt jämfört mot CL3B motorn. Lite mera botten, lite mera mellanregister, och lite vassare på toppen. Den motorn är ett bra komplement till Sirion.
Q: Vi tampades ju på asfaltsbanorna på 90-talet då vi båda körde 1/10IC och de senaste åren har vi möts på vattnet då vi båda kört RC båt (jag kör vidare medan du lagt båt-ratten på hyllan) - hur kom det sig att du ville sadla om till 1/8 off-road?
Mats: Jag tycker om utmaningar - efter 3 SM guld och VM bronset ville jag ha en ny utmaning. 1/8 Off-road är Sveriges störta RC gren och det sporrar mig att försöka nå toppen där. Det är en lång väg att vandra, men jag vill dit.
Q: Höjdpunkten på RC karriären måste vara NAVIGA VM 2008 i Leno Italien (RC båt) eller har du något som kan toppa det?
Mats: Helt klart min störta RC upplevelse. Att bli TQ i FSR-V15 och sedan ta VM bronset är stort.
Q: Vilken är din första planerade tävling 2010?
Mats: Det blir NEO 2010.
Q: Har du några mål inför den nya säsongen?
Mats: Att bli bättre än 2009 och ha roligt och sprida glädje bland mina teamkamrater.
Q: Något annat du vill nämna nu när du har "micken" i din hand?
Mats: Ett jätte stort tack till Minicars och jag välkomnar Andreas och Marcus till teamet. Tillsammans skall vi hjälpa XRAY att nå toppen.
Mats, kidsen och sin TQ & VM-brons FSR-V15 båt från RC-Båt VM:et i Leno 2008.
Mats i det blöta på VM:et i Leno.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar