onsdag 8 juli 2009
O'Donnell SS .21 bilder
Kyltoppen är 60 mm i diameter...!
SS .21 levereras med ett standardmonterat förbränningsrum för turbostift (och ett dito O'Donnell #97T stift). Det medföljer även ett förbränningsrum för standardstift. Som standard sitter det två 0.15 mm shims monterat. Den yttre delen av squishbandet är platt medans den inre delen är något vinklad.
Som standard (turbo-topp) är motorn shimsad cirka 0.55 mm (squish-höjden). Men notera att med standard "toppen" blir squish-höjden cirka 0.7 mm med samma set shims...
Mässingfodret är hård-kromat och har tre portar plus avgasporten. Inga noterbara grader efter kromet etc - mycket bra.
Transferportarna är ganska breda...
Booster porten.
Kolv & stake. Det ser ut som att kolven inte är gjuten utan av "billet" typ.
Två oljespår på kolven. BTW, kolvens ovansida är helt platt = inte vinklad eller någon kupol etc.
Vevaxeln är 14 mm i diameter och den ser bra ut. Ingen silikonramp etc som lossnar. Trevligt... :)
Vevaxelns utlopp (sk "turbo scoop") har en liten annan utformning än hur det brukar se ut.
Vevhuset från ovan. Booster- och en av transferkanalerna syns. Toppen sitter fast med std M3.5 skruvar med insexskalle.
Avgastätningen i silikon ser ut att vara av std storlek - dvs de flesta vanliga avgasadpartar passar (Sirio, Nova, Hong Nor etc). Vevaxelpassningen i kullagren känns mycket bra (inte tajt).
Booster kanalen i mitten flankerad av transfer kanalerna bredvid.
Dubbla oringar i frontboxen för tätning av förgasaren.
Förgasarlåset (6.9 mm i diameter) är föredömligt tätat med oringar samt den är av dubbel-klämmande typ (klämmer från båda håll). Tips, om ni skall ta ur förgasarlåset ur huset - drag inte genom hela låset åt det ena hållet. Gänga ut skruven istället och drag ur det tvådelade låset åt var sitt håll - då räddar ni oringarna...
Förgasaren har en 15 mm halsdiameter och en påpressad isoleringsring. Som std sitter ett 7 mm plast venturi i förgasaren - ett 8 mm dito medföljer också. Sliden är tillverkad i hårdeloxerad aluminium. Förgasarhuset är gjutet i aluminium.
Baklocket med två lite speciella "kanaler" som matchar transferkanalerna i vevhuset. Spåret i mitten är till för att kolven inte skall slå i locket i dess nedersta vändläge.
O'Donnell Racing Products
Vill du se hur motorn ser ut ihopmonterad? Klicka då HÄR.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar