onsdag 23 mars 2011

Faskolor lackning #1

Jag lackade tre enkla racinglacker till vår XRAY teamförare Niklas Håkansson den gångna helgen och passade på att ta några foton. Så här kommer några enkla tips på hur jag lackar!

Min kompressor är en Sil-Air 50 som jag ställde in på cirka 3 bar tryck. Resten av trycket justerar man med avtryckaren på färgsprutan.

Hemmagjort airbrush distribueringsblock. Behövs ej... ;)

Aztek A470 airbrush med ett orange munstycke (det är ett av de största). Detta använder jag mest när jag lackar med Faskolor färger (nästan uteslutande faktiskt). Allt från heltäckande målning och toningar går alldeles utmärkt att göra med detta munstycke! Allt hänger på tekniken. Fördelen med den här Azteksprutan är dessutom att den är oerhört enkel att rengöra.

Flaskorna till vänster är Robbe "snappsflaskor". En är fylld med vanligt kranvatten och den andra med cellulosa förtunning. Värmepistol från Jula - det går bra med en hårfön också.

Faskolor färgerna är: vit, svart, fluo-rosa & fluo-gul. Det står en silver i bakgrunden men den användes ej. Sedan användes även Fasglitter i två olika kulörer (grape & yellow) - det är de små tuberna. Till Fasglitter (flake alltså) så måste man ha en "bärare" och det är faskote. Samma Faskote man använder som skyddslack när man är klar.

Dessa tre XRAY 808 2011-spec karosser skall få färg.

Karossen har en skyddsfilm så man fyller i rutramarna med en permanent-marker penna för att se lättare när man skär tejpen. Tejpen jag använt är Parmas maskeringstejp men det finns liknande gul tejp ute i den vanliga färgmarkanden också. Dessa fungerar mycket bra!

Rengör karossen på insidan med antingen isopropanol eller en bra kvalitets T-sprit, tex Lahega - den innehåller mycket isopropanol. Använd helst papper som ej luddar - Torky hushållspapper är bra.

Först maskas rutorna ock skärs ut med en modellkniv eller skalpell med ett NYTT blad. Jag skär sedan på frihand även rutramarna. Sedan maskas i detta fall själva cupén bort - jag skär på frihand med min skalpell. Med Faskolor behöver man inte riktigt anpassa vilken färgordning man måste lacka i som man behövde på den gamla goda tiden med Pactra... Faskolor är mycket tjockare samt innehåller mer pigment så det täcker väldigt mycket bättre än Pactra. Och eftersom Faskolor är vattenbaserat finns det ej några lösningsmedel som gör att det löser upp den underliggande färgen...

På apoteket kan ni köpa dessa mycket bra små mellanrums tandborstar. Finns även i en 0.5 mm version som nästan är ännu bättre (dessa är 0.7 mm). Fungerar ypperligt när man vill göra rent färgsprutan.

Skalpell med 10A blad och en vanlig virknål i aluminium. Perfekt att trycka fast masktejp eller röra om färg med. :)

Aztek A470 laddad med Faskolor fluo rosa. I detta fall har jag inte spätt färgen över huvudtaget - direkt från flaskan. Det kan behövas lite vatten i den dock framförallt om trycket inte riktigt räcker till från kompressorn eller om ni kör med ett mindre munstycke (det slår enklare stopp i ett mindre munstycke med den relativt tjocka Faskolor färgen).

To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar