måndag 28 mars 2011

Faskolor lackning #2

I första artikeln skrev vi om vilka material som användes vid lackningen av några XRAY 808 karosser. Nu över till själva lackningen.

Kompressorn fortfarande inställd på cirka 3 bar och ett orange munstycke i Aztek 470 sprutan.

Parma Faskolor fluo pink direkt från flaskan utan spädning. Spruta på ett tunt lager överallt. Inte för mycket färg!

Torka färgen mellan lagren med en hårfön eller värmepistol på lägsta värmen.

Lager två med fluoriserande faskolor färg. Lite mer än i första lagret. Hjälp till med torkningen med hårfönen som vanligt... Lägg inte nästa lager förrän föregående lager har hunnit torka!

Den blir sidenmatt när den har torkat. Dags för lager tre - fler lager med faskolor fluo skall ej behövas.

Alla fluoriserande färger är halv transparenta, dvs de täcker inte. Men det gör den vita som man måste lägga bakom!

Fluo Pink klart. Nu väntar ett par lager med vitt. Tänk på att alla fluoriserande färger måste backas med vitt för att bli "fluo".

Rengöring av den maskulina rosa kulören... ;) Skölj med mycket vatten och torka rent med papper... Spruta rakt ned i soptunnan funkar bra.

Repetition, men nu med Faskolor Fluo Yellow... Samma sak som med den rosa...

Efter ett lager täcker den inte mycket = bra. Låt torka (hårfön) och lägg två lager till.

Fluo backas med faskolor white. Två lager med hörfönen däremellan.

Alla tre är nu färdigtäckta med vit.

Nu har det täckt bra. Använd hårfönen och värm på ganska ordentligt... Låt torka cirka 1 timme.

Notera: Faskolor färgen behöver oftast inte täckas med typ silver bakom som man var tvungen med när man lackar med Pactra färg. Detta på grund av att faskolor färgen i sig har mer pigment och är tjockare samt att den inte innehåller något lösningsmedel som gör att den vill lösa upp lagret under så att säga.

To be continued...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar