Sista artikeln om XRAY 808 team-kaross lackning med Parma Faskolor färger.
När ni låtit föregående lager torkat väl så är det dags att maska av coupén på karossen. Tag det försiktigt så att INTE färgen lyfter. Om det börjar hända -> sluta. Torka färgen lite till och kanske tom skär färgen med skalpellen... När detta är klart så gå över rutmaskeringen med baksidan av nageln igen. Blås ur den med tryckluft.
Alla tre karosser avmaskade för nästa steg = flake! Eller Fasglitter som Parma kallar det. Man använder Faskote som bas och häller i flake i den sörjan och rör om. Blanda i lite vatten också. Eftersom jag använder Aztek 470 sprutan med ganska stort munstycke behöver man inte oroa sig för mycket att det skall slå stopp i den på grund av de ganska stora flake delarna. Men har ni en "metallspruta" så kan jag tänka mig att det kan uppstå lite "eldavbrott". Öka i så fall trycket och skjut nålen längre bak samt späd den lite till med vatten...
Nu hade det ju varit bra om jag kunde visa hur det ser ut när man lagt på Fasglitter på karossen men jag fick besök i lack verkstaden så jag gömde bort att ta dessa kort... Oops.
Men generellt så syns "flake" effekten bäst om ni väljer en flake kullr som kontrasterar mot färgen ni tänker backa den med (i detta fall svart). Jag lägger på hyfsat mycket glitter också annars blir det för mesigt.
När fasglittret är sprutat och klart så bör man rengöra sprutan ganska omgående eftersom Faskote torkar fort och sitter hårdare än färgen. Skölj med mycket vatten och avsluta med lite cellulosa förtunning.
Fasglittret backat med vanlig svart.
Och så här ser det ut backat med svart. Ni ser det inte på bilderna men när jag maskade rutorna så skar jag också ut rutramarna på frihand. Tuschstrecken ni ser på rutorna är stödlinjer för detta.
Rutramarna avmaskade. Gå över tejpen igen och kolla att den inte lyft.
Redo för fluo rutramar i samma kulör som resten av karossen.
Fluo gul.
Fluo Pink. Dessa läggs också i tre lager som torkas med hårfönen mellan varje lager.
Backa det med vitt.
Färdig backad med vit. Nu är alla färger klara och det återstår endast att täcka hela insidan med Faskote skyddslack. Späd den med vatten och spruta överallt men inte fööör mycket. Låt torka och hjälp till med hårfönen.
Eftersom Faskote är en ganska tuff lack så gör den att avmaskningen av rutorna lite knepigare. Tag det försiktigt så att det inte lyfter. Om så skulle vara så ta hjälp av modellkniven/skalpellen och skär rent först innan du tar bort tejpen.
Avmaskade rutor och fasglittret syns ganska bra. Detta syns MYCKET bättre utomhus.
Fasglitter är koolt. ;)
Nu är det färdig lackat för den här gången. Och då är det dags att rengöra sprutan lite noggrannare så att den är fit for fight nästa gång du skall lacka. Skölj och spola den med mycket vatten och när det är klart så skölj igenom den med cellulosaförtunning också. Låt sprutan stå med förtunning i sig ett par minuter... Skölj sedan med ett papper för nosen så att det spolar bakvägen upp i koppen. Då ser man om man missat något för det brukar komma ut lite färgrester där. Tag bort munstycket från sprutan och om ni har en Aztek 470 så är det snor-enkelt. Rengör i sprutan (och utanpå) med förtunning och den lilla borsten jag visade tidigare samt papper så klart. Aztek munstyckena kan man dessutom ta isär och då funkar den lilla borsten perfekt att rengöra även där... Om ni har en metallspruta så tar det dock lite längre tid eftersom det finns så mycket mer och tajtare kanaler i dem där färgen kan fastna. Men rengör den noga NU och inte senare...! :)
Dekaler på.
Den nya XRAY 808 2011 karossen har en unik cab-forward look. :)
Utskuren förutom karossfästhålen och pipan etc.
Tänk också på att Faskolor färgen tar bra mycket längre tid på sig att torka klart. Dvs låt den ligga några dagar där det helst är lite varmt innan ni använder den.
Tack för visat intresse! :)
Del 1. Del 2.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar